Kiszenie ogóra czas zacząć - Jak zrobic ogórki kiszone - przepis

Udostępnij ten post



Sezon ogórkowy właśnie się zaczął.

 

Jak wiecie kiszonki są bardzo cennym produktem spożywczym, bogatym w mikroelementy, witaminy i probiotyki. Własnoręcznie przygotowane, bez chemii, są świetnym źródłem tych wszystkich cennych składników, potrzebnych dla naszego organizmu.


Tajemnice Natury

 Na czym polega kiszenie warzyw

Kiszenie wg Wikipedii, cytuję: "
Kiszenie, pot. kwaszenie – sposób konserwacji żywności przeznaczonej do spożycia (ogórek kiszony, kapusta kiszona) lub na paszę (kiszonki), opierający się na procesie fermentacji mlekowej przeprowadzanym przez bakterie mlekowe. W wyniku tego procesu cukry proste zawarte w komórkach roślinnych rozkładają się na kwas mlekowy (1-1,8%), hamując m.in. procesy gnicia (przez zahamowanie rozwoju bakterii gnilnych nieodpornych na zakwaszenie środowiska do pH poniżej 5). Prawidłowy przebieg kiszenia zależy od zawartości w surowcu cukrów (1-1,5%) i wody (ok. 70%), utrzymania temp. 15-20 °C w początkowych 2–3 dniach fermentacji, usunięcia powietrza (bakterie przeprowadzające proces są beztlenowe) np. przez ubicie (kapusta) lub zalanie solanką (ogórki, pomidory, czosnek, cebula, buraki ćwikłowe, fasolka szparagowa, bakłażany, papryka, kalafior, grzyby, jabłka). Na skalę przemysłową kiszenie przeprowadza się w dużych kadziach lub betonowych silosach.

Podczas fermentacji oprócz kwasu mlekowego powstają niewielkie ilości alkoholu i kwasu octowego, wpływające – obok zastosowanych przypraw – na podniesienie smaku i zapachu produktów kiszenia, stanowiących bardzo cenne dietetyczne pożywienie, bogate w witaminy C (w 100 g kiszonej kapusty – 25 do 30 mg wit. C), a występujące w nich sole mineralne i kwas mlekowy korzystnie oddziałują na proces trawienia."

Tajemnice Natury

Właściwości zdrowotne ogórków kiszonych


Kiszone warzywa i owoce tracą kalorie, przybywa im za to korzystnych bakterii fermentacji mlekowej. 
Kiszenie zapobiega utracie składników mineralnych, proces fermentacji sprzyja powstaniu witamin z grupy B. Stabilizuje się witamina A i C.

Tajemnice Natury


Korzyści ze sfermentowanej żywności

 


Podczas fermentacji, kiszenia owoców i warzyw powstają probiotyki, potrzebne dla flory bakteryjnej jelit i układu moczowego.Jest ich około 500 gatunków.
Probiotyki to suplementy żywności łagodzące zaburzenia trawienia i układu moczowo-płciowego, wzmacniają odporność. Najnowsze badania potwierdzają wpływ probiotyków na układ nerwowy, wpływają na nastrój oraz zachowanie (witaminy z grypy B).

Z czego można jeszcze zrobić kiszonki?


  • Kiszona kapusta - Niskokaloryczna, o wysokiej zawartości witamin i minerałów, w tym wapnia, magnezu, witaminy K, C i B. Zapewnia probiotyki w postaci pałeczek kwasu mlekowego.
  • Kimchi - Koreańskie sfermentowane warzywa, głównie kapusta Napa, czosnek, chilli i cebula,  ale może również zawierać rzodkiewkę, ogórka lub inne warzywa. Niskokaloryczna, potrawa bogata w błonnik i wiele witamin i składników mineralnych, w tym wapnia, żelaza, witamin A i B. Zapewnia probiotyków w postaci Lactobacillus kimchii.
  • Zakwas buraczany zapobiega zakrzepom krwi, przeciwdziała rozwojowi bakterii, wspomaga pracę wątroby i nerek. Należy pić po pół szklanki, dwa razy dziennie przed posiłkiem: zwiększa odporność organizmu, prawdopodobnie wspomaga leczenie nowotworów, obniżaja poziom cholesterolu, przeciwdziała miażdżycy, hamuje procesy gnilne w jelitach, zawarty w nich kwas foliowy jest zalecany kobietom ciężarnym, odkwasza organizm dzięki zawartości wapnia, potasu, sodu i magnezu, witamina B wspomaga proces tworzenia się czerwonych krwinek.


 Przepis na ogórki kiszone na zimę:

 

  • ogórki
  • kwitnący koper
  • czosnek
  • chrzan – liście lub korzeń
  • gorczyca, po kilka ziarenek na słoik, "na oko" 
  • liście dębu, maliny, czarnej porzeczki czy wiśni, ja nie dodaję, ale jest mnóstwo przepisów z listkami
  • wrząca woda
  • sól
Ogórki oczywiście należy umyć i ciasno poukładać w słoikach.
Dodajemy koper, kawałki chrzanu, czosnek, gorczycę oraz liście jeśli je mamy.
Słoiki zalewamy wrzącą wodą, w której rozpuszczamy sól (duża łyżka soli na 1 litr wody). Zakręcamy i odstawiamy. Po kilku dniach, stania w ciepłym miejscu zakończy się proces fermentacji, wtedy składujemy słoiki w zimnym pomieszczeniu. Smacznego.

A Wy jakie macie doświadczenie z kiszeniem. Jeśli znasz ciekawy sposób kiszenia innych warzyw lub owoców, proszę podziel się pomysłem w komentarzu.
Pozdrawiam Was - Tajemnice Natury.


4 komentarze :

  1. Ja korzystam jedynie ze swoich kiszonych ogórków i kapusty, idealne dodatki do obiadu. No i jak sam piszesz zdrowe ...

    OdpowiedzUsuń
  2. To bardzo dobrze że korzystasz ze swoich, ja muszę kupować na targu, ale mam sprawdzonych dostawców, zaprzyjaźnionych i mam pewność, że nie naładowane chemią. Pozdrawiam serdecznie. Miłego kiszenia. Jestem kobietą, nick troszkę mylący.:D

    OdpowiedzUsuń
  3. ja robię na soli himalajskiej i kroję czosnek... sól jodowana to trucizna a himslajska, kłodawska czy epsom maja wiele składników mineralnych

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja nie dodaję żadnych liści ,wlewam zwykl ą wodę kranówkę .I zawsze mam dobre ogórki w słoikach aż do następnych. Warunek jest taki robię kiszenie ze swoich ogorkow .

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi przemyśleniami, doświadczeniem albo pomysłami. Z pewnością zajrzę na Twój blog i uczynię z przyjemnością to samo.
Blog ma charakter informacyjny, nie zastępuje profesjonalnej porady lekarskiej.
Jeśli podoba Ci się wpis, proszę udostępnij znajomym - Dziękuję.