Jak zrobić omlet z Chia?



tajemnice-natury.blogspot.com


Omletu z nasion Chia raczej nie uzyskamy, gdyż jest to niemożliwe, ale za to możemy ich użyć zamiast jajek, w większości przepisów.
Nasion Chia w połączeniu z wodą mogą być stosowane jako zamiennik jajek. Zmiel nasiona – może być to w młynku do kawy, blenderze, albo co tam masz do mielenia. Proporcje na substytut 1 jajka - 1 łyżka zmielonych nasion chia + 3 łyżki wody. Wymieszaj, pozostaw na około 15 minut aż zgęstnieje, powinno mieć konsystencję żelu.

Mówiąc o pieczeniu, jest możliwość zastąpienia zwykłej pszennej mąki - mąką z Chia. Mąkę z Chia można wykorzystać w wielu recepturach, gdy potrzebujemy bezglutenowej, w tym także do wielu wyrobów cukierniczych. Nasiona Chia -  na mąkę mielimy pulsacyjnie, podobnie jak siemię lniane. 

tajemnice-natury.blogspot.com

Nasiona Chia zagęszczają płyny i potrawy. 2 łyżki -  całe lub zmielone chia można dodać do zupy, gulaszu, sosu zamiast zwykłej mąki, musimy bardzo dobrze wymieszać z potrawą i sprawdzić po około 5 minutach, czy efekt jest zadowalający, jeżeli nie, to dodać następną porcję, z czasem ilości i proporcje „wejdą nam w krew”, nie trzeba będzie sprawdzać, bo już będziemy wiedzieć ile trzeba dodać do naszych potraw.


tajemnice-natury.blogspot.com


Zamiast bułki tartej do klopsów i kotletów, też można użyć nasion. Jest to fajny sposób, bo o wiele zdrowszy, nie wcinamy glutenu i innych wynalazków z bułki tartej. 2 – 3 łyżki Chia mieszamy z 450 g mięsa, i proporcjonalnie do większej ilości mięsa. Można też wykorzystać nasiona do panierki, mieszając z innymi produktami, których aktualnie używamy i stosujemy w naszym menu.

Znacie inne zastosowania Chia?
Podzielcie się pomysłami.
Pozdrawiam serdecznie - Tajemnice Natury. 

A tutaj możecie dostać nasiona chia w dosyć dobrej cenie

Fotki z pixabay.com
Czytaj dalej

Kurka leśna - pieprznik jadalny

tajemnice-natury.blogspot.com
Sezon grzybowy w pełni, więc pełno grzybów w lesie i na targu. Grzybki oczywiście kupiłam, nie mam na razie z kim wybrać się do lasu. Muszę poczekać na lepsze czasy, kiedy brat będzie miał więcej czasu i zechce też wybrać się na grzybobranie. Sama w knieje nie zaglądam.
Grzyby na zdjęciach zapewne znacie - to leśne kurki, moje ulubione grzyby. Czy wiedzieliście, że polską nazwę tym grzybkom nadał J. Jundziłł, w 1830.  Nazywano je też jako stroczek lisica, kurka żółta, lisiec, pieprzyk jadalny, lisica, kurek, pieprznik pospolity, lisiczka, pieprznik gąska, stągiewka jadalna - wg wikipedii.


tajemnice-natury.blogspot.com

Kurka jest grzybem dziko rosnącym. Próbowano je hodować na skalę przemysłową jak pieczarki, niestety jak dotąd bezskutecznie. Kurki zawierają wit. D , która występuje głównie w wątrobie oraz w tkance tłuszczowej ryb, oraz w grzybach borowiku i między innymi w pieprzniku jadalnym. Posiadają także inne niewielkie zasoby witamin: B1, C, PP i E.

tajemnice-natury.blogspot.com

W kurkach znajdują się też składniki mineralne, są to: cynk, wapń, fluor, jod, potas.

Poza tym są bardzo smaczne. Można je też zamrozić, ale najpierw trzeba je zblanszować, potem dopiero ładować do zamrażalnika.
Ja swoje udusiłam z cebulką i doprawiłam śmietaną i solą. Były przepyszne, tak dobre, że zapominałam zrobić fotki, przed zjedzeniem.

Macie sprawdzone przepisy na kurki?
Pozdrawiam serdecznie - Tajemnice Natury.

Fot. mojego autorstwa .
Czytaj dalej

Jak zrobić surowy dżem z Chia

Witam.
Dzisiaj opowiem o tym, jak wykonać surowy dżem, ze świeżych lub mrożonych owoców, z dodatkiem nasion Chia, a w zasadzie jednym z głównych składników dżemu.

tajemnice-natury.blogspot.com
 
Chia, malutkie nasionka, wyglądające jak ziarenka na truskawkach, a w większym zbliżeniu jak przepięknie wyszlifowane kamyczki -  są bardzo odżywcze dla ciała i mózgu, niskokaloryczne, bezglutenowe, świetnie sprawdzają się jako zagęszczacze do zup i sosów, można ich użyć w koktajlach, sałatkach i tysiącach innych potraw. W jaki sposób używać tych nasion? Nasza wyobraźnia i kreatywność, może tu tylko pomóc.

Nasiona Chia możemy wykorzystać jako zagęstnik i przygotować w kilka chwil -  pyszny i zdrowy surowy dżem oraz budyń.
tajemnice-natury.blogspot.com

tajemnice-natury.blogspot.com
Jak wykonać taki dżem, który można spokojnie przechowywać 3-4 dni w lodówce, nie martwiąc się, że się zepsuje?

Przepis na surowy dżem


Na jedną porcję (szklankę) będą nam potrzebne:
  • 1 szklanka świeżych lub mrożonych malin, lub innych owoców, ja przygotowałam jeszcze świeże jeżyny, na następną porcję
  • 1-2 łyżki miodu, syropu klonowego lub agawy (dałam miód)
  • 1,5 łyżki nasion Chia
  • 1  łyżka wody (opcjonalnie)
  • 0,5 łyżeczki ekstraktu z wanilii 

    Połącz wszystkie składniki, możesz je zblendować, ja wymieszałam tylko widelcem. Wstaw na około godzinę do lodówki. Nasiona nasiąkną sokami z owoców i powiększą swoją objętość kilkakrotnie, tworząc galaretowatą konsystencję. Oczywiście można przełożyć dżem do słoiczków i zostawić na późniejsze wykorzystanie, kolację, śniadanie czy deser. Ja nie miałam zamiaru zostawiać tego dżemu na później, i przekładać do innych naczyń, dlatego szklanki takie brudne. Dżem zjadłam nie czekając nawet pół godziny. Pycha.

tajemnice-natury.blogspot.com

tajemnice-natury.blogspot.com

Zrobicie taki dżem? Dajcie znać jak Wam wyszło.

Pozdrawiam Was serdecznie Tajemnice Natury.
Czytaj dalej

Niesamowite nasiona Chia, warto je znać

Witam, dzisiaj o nasionach chia.
tajemnice-natury.blogspot.com

Salvia hispanica – od dawien dawna uprawiana jest w Meksyku i Gwatemali i należy do głównych roślin uprawnych tych krajów.
Nasiona Chia są jednym z najwyższych znanych źródeł kwasów tłuszczowych omega-3, zawierają ich 8 razy więcej niż łosoś.
Dostarczają więcej białka niż inne ziarna i białka, bogate w błonnik. Nasiona zawierają 6 razy więcej wapnia, niż mleko, posiadają wysoki poziom witamin z grupy B. Badania sugerują, że dieta zawierająca nasiona chia pomaga regulować poziom cukru we krwi i zapobiega otyłości.

Czasopismo
Nutrition Research w 2005 opublikowało wyniki badań przeprowadzonych na tych nasionach. Okazuje się, że są największym źródłem roślinnego kwasu alfa-linolenowego (ALA). ALA jest niezbędnym kwasem tłuszczowym omega-3, który zapobiegania rakowi, zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, zmniejsza także, poziom kortyzolu i wiele innych. Optymalne dawki omega 3 / omega 6 poprawiają funkcjonowanie mózgu, ponieważ nasze mózgi są zbudowane z tych samych tłuszczów.

Nasiona Chia są bezkonkurencyjnym źródłem białka. A jak wiemy, białka są budulcem ciała, włosów, skóry, paznokci, mięśni, krwinek czerwonych. Ich idealny profil aminokwasowy sprawia, że nasiona chia, to doskonałe i kompletne źródło białka, także dla wegetarian, kulturystów i sportowców.

1 uncja (28 gramów lub 2,75 łyżki) nasion Chia zawiera 18 procent dziennego zapotrzebowania na wapń, 27 procent - fosforu, 30 procent - magnezu. Pozostałe potrzebne minerały, które zawiera chia to: żelazo, mangan, molibden, potas, krzemu, siarki, cynk, witaminy: A, B, E i D.

Znacie chia, stosujecie?

Następny post będzie o zastosowaniu chia w kuchni. Macie już nasionka ? Jeśli nie to zapraszam do sklepu  - cena przystępna w porównaniu z innymi sklepami.

tajemnice-natury.blogspot.com

Pozdrawiam Was serdecznie -  Tajemnice Natury.
Czytaj dalej

Jak zrobić leczo - przepis


Witam serdecznie ;)

 Dzisiaj obiadowo, o Leczo, czyli peany pochwalne, na temat mojego ulubionego dania.




Leczo jest to typowo węgierska potrawa, znana także w innych europejskich krajach. Bardzo proste w wykonaniu danie, które może wykonać nawet dziecko. Nie wymaga jakichś szczególnych umiejętności. Najważniejsza czynność, to umiejętne posługiwanie się nożem. 



Jakie produkty są potrzebne do leczo?

 

  1. Papryka czerwona, żółta i zielona, jak lubisz.
  2. Pomidory
  3. Cebula
  4. Cukinia, jak nie masz, możesz dodać świeże zielone ogórki. Ja dodałam ogórki.
  5. Czosnek
  6. Opcjonalnie mięso lub kiełbasa, ewentualnie jajka, dodane pod sam koniec gotowania, po jednym lub dwa na porcję.



 

Jakie przyprawy i zioła dodajemy do leczo?

Czytaj dalej