Jak zrobić leczo - przepis

Udostępnij ten post


Witam serdecznie ;)

 Dzisiaj obiadowo, o Leczo, czyli peany pochwalne, na temat mojego ulubionego dania.




Leczo jest to typowo węgierska potrawa, znana także w innych europejskich krajach. Bardzo proste w wykonaniu danie, które może wykonać nawet dziecko. Nie wymaga jakichś szczególnych umiejętności. Najważniejsza czynność, to umiejętne posługiwanie się nożem. 



Jakie produkty są potrzebne do leczo?

 

  1. Papryka czerwona, żółta i zielona, jak lubisz.
  2. Pomidory
  3. Cebula
  4. Cukinia, jak nie masz, możesz dodać świeże zielone ogórki. Ja dodałam ogórki.
  5. Czosnek
  6. Opcjonalnie mięso lub kiełbasa, ewentualnie jajka, dodane pod sam koniec gotowania, po jednym lub dwa na porcję.



 

Jakie przyprawy i zioła dodajemy do leczo?

  1. sól i pieprz podstawowe przyprawy.
  2. Do wyboru słodka lub ostra papryka w proszku, chilli lub pieprz kajeński z dodatkiem papryki. W upalne dni, nie jadam bardzo ostrych potraw, ale w zimę na rozgrzewkę, czemu nie :).
  3. Zioła prowansalskie (rozmaryn, bazylia, tymianek, szałwia lekarska, mięta pieprzowa, cząber ogrodowy, lebiodka i majeranek.)

Jest to danie bardzo zdrowe, zasobne w witaminy i minerały. Pamiętajmy, żeby wybierać warzywa w miarę nie napakowane chemią i pestycydami. Najlepiej mieć sprawdzonych dostawców, lub z własnego ogródka, co byłoby najlepszym wyjściem. Niestety nie każdy ma działkę lub ogród...

Zdrowe leczo

 


Papryka zmniejsza nam apetyt i aktywuje spalanie tłuszczy. Jest posiadaczką dużej ilości witaminy C, czerwona papryka zawiera, beta karoten potrzebny dla wzroku i pięknej skóry, witaminy z grupy B, oraz wapń, potas i magnez.


 

Właściwości zdrowotne pomidorów

 

zawierają antyutleniacze i chronią skórę przed wolnymi rodnikami i zapobiegają procesom szybkiego starzenia się. Są bogate także w beta karoten, mnóstwo witaminy C, witaminy z grupy B, PP i K. W pomidorach jest dużo potasu, który obniża ciśnienie krwi. Pomidory w 93% składają się z wody, w 100 g mają 15 kcal, są więc wskazane przy odchudzaniu. Wg wikipedii, cytuję ”Likopen zawarty w pomidorach posiada właściwości chroniące organizm przed licznymi chorobami układu krwionośnego, a przede wszystkim przed rakiem.

Likopen - występowanie w innych owocach i warzywach


występuje obficie w pomidorach, przepękli indochińskiej oraz innych czerwonych owocach (arbuzy, czerwone grapefruity, owoce dzikiej róży). Łatwo rozpuszcza się w tłuszczach. Najlepszy tłuszcz do leczo, to oliwa z oliwek.
Likopen skutecznie oddziałuje na procesy nowotworzenia, jednak mechanizm tego zjawiska nie został do końca poznany. Sądzi się, że powoduje on odbudowanie połączeń międzykomórkowych, podobnie jak ma to miejsce w przypadku innych karotenoidów. Dowiedziono, że wysokie spożycie pomidorów wywołuje efekt ochronny przeciwko nowotworom przewodu pokarmowego oraz redukuje o 50% ryzyko zgonu na podłożu nowotworowym u ludzi w wieku podeszłym. Pomidory i inne produkty zawierające likopen należy szczególnie polecać mężczyznom będącym w grupie ryzyka wystąpienia raka prostaty lub już walczącym z tą chorobą. Jak pokazują badania, spożycie 10 porcji pomidorów w tygodniu może prowadzić do obniżenia ryzyka wystąpienia raka prostaty o aż 35%.

Natomiast u kobiet spożycie produktów bogatych w likopen zmniejsza ryzyko wystąpienia raka piersi. Należy zaznaczyć, iż dotychczas żadne badania nie wskazywały na negatywny efekt spożycia nawet dużych ilości pomidorów lub innych produktów bogatych w likopen. Związek ten posiada również zdolność przeciwdziałania agregacji płytek krwi i tworzeniu skrzepów oraz zapobiega rozwojowi miażdżycy i chorób sercowo-naczyniowych. Ponadto wykazano, że spożywanie produktów bogatych w likopen może obniżać ryzyko ostrego zawału mięśnia sercowego, wystąpienia choroby wieńcowej, jak również może zmniejszyć liczbę zgonów z powodu choroby wieńcowej.”



 

Cebula witaminy i minerały


jest zasobna w witaminy A, B1, B2, B6,C, PP. Składniki mineralne cebuli, występujące w największej ilości to : potas, fosfor, wapń i sód, oraz żelazo i magnez. Cebula zawiera także bardzo cenną kwercetynę. Jest to związek aromatyczny i ma szerokie spektrum działania w lecznictwie. Kwercetyna występuje także w głogu i kasztanowcu. Zastosowanie kwercetyny ma miejsce w leczeniu alergii, hamuje uwalnianie histaminy, zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych (poprzez hamowanie enzymu hialuronidazy), ma właściwości antyoksydacyjne, spowalnia proces starzenia organizmu.
Cebula obniża ciśnienie, cholesterol i cukier we krwi. Zjadanie codziennie jednej surowej cebuli minimum przez dwa miesiące powoduje wzrost "dobrego" cholesterolu - HLD, a obniżenie "złego" - LDL.

Cebula nie traci swoich właściwości podczas obróbki termicznej.




Cukinia

 

na południowym wschodzie Polski zwana kabaczkiem, należy do warzyw odkwaszających organizm, posiada witaminy C, PP, B1, karoten, a związki zasadowe, zawarte w warzywie wspomagają proces trawienia. Faktem jest, że cukinia nie kumuluje ciężkich metali. Jest odmianą dyni, wiedzieliście?


Czosnek właściwości zdrowotne

 


większość wie, że działa jak antybiotyk, jest jedną z najbardziej skutecznych roślin leczniczych. Hamuje rozwój bakterii, zwalcza infekcje, obniża ciśnienie krwi, działa przeciwnowotworowo. Zwalcza bakterie chorobotwórcze, zwłaszcza paciorkowce (Streptococcus) i gronkowce (Staphylococcus), potwierdzają to bardzo liczne badania. Zawiera ponad 100 czynnych związków chemicznych, najważniejsza to allicyna i olejki eteryczne zawierające siarkę. W wielu krajach - czosnek stosowany jest do zwalczania epidemii grypy, przeziębień, kaszlu i zaburzeń jelitowych. 

Siarka – piekielny pierwiastek, potrzebny jest wszystkim tkankom ludzkiego organizmu. Siarka jest niezbędna do tworzenia połączeń organicznych, wpływa korzystnie i odżywczo na cały organizm. Jeżeli brakuje nam siarki, to zaczynają wypadać włosy, ciało traci sprężystość, a cera zaczyna blednąć, paznokcie łamać. Brak tego pierwiastka wpływa również na stany emocjonalne, dobry nastrój znika, dopada ciągłe zmecznie. Zaczynają doskwierać stawy.

Teraz już wiecie, jak wartościowe potrafi być to danie. Leczy, odmładza, wpływa korzystnie na skórę, włosy i paznokcie. Wprawia w świetny humor. Obniża cholesterol, cukier i ciśnienie. I przede wszystkim wybornie smakuje. Czego chcieć więcej?

czosnek ziola przyprawy cebula


Pozdrawiam Was serdecznie w ten upalny dzień – Tajemnice Natury.
Robicie leczo?





2 komentarze :

  1. Dziękuję za skomentowanie leczo w moim wykonaniu na stronie "Kuchnia na szpilkach Karoliny"
    Tutaj wszystko jest pięknie opisane i wygląda kolorowo. Zapraszam częściej do mnie
    KAROLINA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Karolino :)
      Dziękuję za odwiedziny i za bardzo miły komentarz, lubię zaglądać na różne strony, i uczyć się nowych rzeczy i przepisów, z chęcią poznam Twój przepis na kurczaka po chińsku z warzywami, na który zapraszasz :)

      Usuń

Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi przemyśleniami, doświadczeniem albo pomysłami. Z pewnością zajrzę na Twój blog i uczynię z przyjemnością to samo.
Blog ma charakter informacyjny, nie zastępuje profesjonalnej porady lekarskiej.
Jeśli podoba Ci się wpis, proszę udostępnij znajomym - Dziękuję.