Co mówi o Tobie Twoja twarz, ciało i oddech ?

Udostępnij ten post


Czy zastanawialiście się kiedyś jak jak Wasza mimika, odruchy bezwarunkowe wpływają na życie? Nawet postawa jaką przyjmujemy w danej chwili, też ma ogromne znaczenie. Wiedzieliście, że sposób w jaki oddychamy może poprawić nasze samopoczucie? Bardzo intrygujący i nieszablonowy wpis.


Cytuję:

"Zmarszczone brwi?
Bruzdy na czole?
Zaciśnięte zęby?
Opuszczone kąciki ust?
W jakim stanie jest taka osoba?

Twarz

Zwróć uwagę, czy Twoja szczeka nie jest zaciśnięta, gdy czytasz te słowa. Kiedy następnym razem poczujesz złość, zwróć uwagę na zaciskanie się szczek.
Gdy kurczą się mięśnie w tym miejscu, pojawiają się dwa dodatkowe skutki: wrażenie ogólnego ucisku w rejonie ramion i szyi oraz ból głowy.
Wielu rehabilitantów uważa, ze znaczna cześć chronicznych problemów z plecami ma swoje źródło w obszarze szczęk.



Z kolei moja położna tłumaczyła mi wiele lat temu w szkole rodzenia, że zaciśnięte szczeki powodują napięcie mięśni dna miednicy.
Istnieje także opinia, że gniewnym ludziom szybciej psują się zęby.
Tak wiele można osiągnąć tylko rozluźniając mięśnie twarzy!
Od razu teraz po prostu pogodnie się uśmiechnij…
Czy coś się zmieniło? Śmiej sie z siebie Jedna z najważniejszych życiowych umiejętności jest zdolność do śmiania się z samego siebie.
 
Tajemnice Natury

Wierzę, że stajemy się osoba dorosła i dojrzała w momencie, kiedy pierwszy raz się z siebie zaśmiejemy.

Żyj z poczuciem humoru, a śmiech stanie się nieodłączna częścią Twojego codziennego życia.

Ciesz się spontanicznie z życiowych radości i przyjemności.
 
Traktuj poważnie swoje marzenia, ale nie siebie i swoje ograniczenia.

Postawa
Pozycja, jaka przyjmuje Twoje ciało, ma wpływ na to, jak radzisz sobie z życiowymi problemami i stresami.
Co sygnalizuje pochylona głowa, zaciśnięte palce, założone ręce, nogi skrzyżowane w kostkach i skierowane do dołu kąciki ust?
Zgarbione ramiona i zgięty kark powodują, że powietrze zatrzymuje się w górnej części klatki piersiowej, co z kolei nie pozwala głęboko i swobodnie oddychać.
Taka postawa sygnalizuje uległość, bezsilność i słabość.
Jeżeli wątpisz, ze postawa ciała ma wpływ na Twoje samopoczucie, zrób prosty eksperyment: wyjdź teraz na spacer po ulicy, stawiając energiczne kroki, z dumnie uniesiona głowa, ściągniętymi łopatkami, śmiało patrząc ludziom w oczy.
Po jakimś czasie idź dalej ze zwieszona głowa, opuszczonymi ramionami, powłócząc nogami. Po której przechadzce czujesz się lepiej?

A oto propozycja prostego ćwiczenia
– leczące skłony: Stan w postawie wyprostowanej i przez chwile głęboko oddychaj.
Po chwili opuść podbródek na piersi i zacznij się powoli pochylać — kręg po kręgu — a cała górna część ciała swobodnie zwiśnie ku podłodze.
Przez cały czas oddychaj spokojnie.
Ramiona, ręce, szyja powinny być luźne, odprężone.
Pozostań w tej postawie przez kilka minut. W hatha-jodze ma ona nazwę „wodospad”. Zacznij się prostować w odwrotnym kierunku, głowa na końcu. Ćwiczenie powtórz tyle razy, ile trzeba, byś poczuł, że kark, ramiona i plecy są rozluźnione.

Sposób oddychania.
Twój ogólny stan zdrowia i samopoczucie, a nawet sposób myślenia i stan ducha nierozerwalnie wiążą sie ze sposobem oddychania.
Nie jest to myśl nowa.
Idea ta jest od ponad 5 tysięcy lat propagowana przez mistyków hinduskich i mistrzów chińskich.
Panowanie nad oddechem jest najważniejszym elementem tych nauk.
Na nim opierają sie sztuki walki i doskonalone od wieków praktyki medytacyjne.
Kontrolując swój oddech, możesz zapanować nad własnym samopoczuciem, w każdej sytuacji znaleźć spokój i poradzić sobie z wieloma życiowymi problemem.
Bardzo łatwo jest zaobserwować zmiany w procesie oddychania towarzyszące różnym sytuacjom życiowym.  

Wynika stąd jasno, jak ściśle oddech spleciony jest z reakcjami ciała i psychiki.
Dlatego nie jestem w stanie zrozumieć, czemu większość ludzi przykłada tak mało uwagi do swojego sposobu oddychania.
Osoba zestresowana — bez względu na to, czy jest to stres pozytywny, czy negatywny — oddycha płytko i szybko.
 
Natomiast osoba zadowolona, szczęśliwa zawsze oddycha swobodnie, głęboko i wolno.
Ze wszystkich technik, które poznałam w swojej długoletniej karierze terapeutycznej, najskuteczniejsze i najszybciej działające są te, które opierają sie na sposobach oddychania.
Zacznij stosować świadome praktyki oddechowe, a znajdziesz sie na drodze do harmonijnego życia, pełnego radości, zdrowia i szczęścia.
 
Obserwuj swój oddech, zaprzyjaźnij się z nim.
Na nowo naucz; się oddychać.
Wyjątkowość oddychania pośród innych funkcji organizmu polega na tym, ze jest to jedyna mimowolna czynność, nad która możemy świadomie panować.
Uwierz, że wiele aspektów Twojego życia polepszy się, gdy zaczniesz lepiej oddychać!

Oddychać umie każdy, ale oddychać we właściwy sposób to zupełnie inna sprawa. Złe nawyki w oddychaniu to: zgarbione ramiona, zaciśnięte gardło, ściśnięta klatka piersiowa, płytki oddech. Wystarczy przez kilka minut dziennie doskonalić swój sposób oddychania, by wykształcił się nowy nawyk.
Aby poczuć, jak przepona powiększa sie podczas prawidłowego oddychania, obejmij dłońmi talie.
Następnie bez unoszenia ramion ani nadwyrężania płuc wciągaj powietrze, a poczujesz, że dłonie rozchodzą sie pod wpływem „rosnącego” brzucha.
Później powoli i spokojnie wypusc powietrze, a brzuch opadnie. Oprócz efektów zdrowotnych takie oddychanie łagodzi nerwy i szybko wprowadza człowieka w stan spokoju i odprężenia.

Prawidłowy oddech.
Oddech towarzyszy Ci od pierwszych chwil życia.
Od niego wiele zależy:
– wpływa on zarówno na Twoje zdrowie, jak i na energie oraz nastrój.

Oddech jest nie tylko procesem biologicznym, ale też emocjonalnym i duchowym.

Jego rytm zmienia się pod wpływem myśli nastrojów i uczuć — pomiędzy oddechem a psychika zachodzi ścisły związek.
Dobre dla zdrowia oddychanie zaczyna sie od przepony.
Przepona to ważący prawie 5 kg płat mięśniowy, który oddziela klatkę piersiowa od jamy brzusznej. Kiedy we właściwy sposób wciągasz powietrze podczas wdechu, przepona kurczy sie i przesuwa ku dołowi, pozostawiając miejsce na powiększające sie płuca.
Podczas wydechu mięśnie brzucha popychają przeponę ku płucom, dzięki czemu powietrze wydobywa sie na zewnątrz.
Dobre oddychanie ma na celu zwiększenie aktywności przepony i żeber, a nie górnej części klatki piersiowej!
Poza tym głebokie oddychanie przeponowe zwieksza wydzielanie endorfin (hormonów szczescia).

Oddychanie przeponowe — ćwiczenia
 
Usiądź wygodnie i opuść ramiona. Jeżeli to możliwe, połóż się na plecach z nogami ugiętymi w kolanach. Skoncentruj się na oddychaniu przepona.
Wydłużaj oddech, wydychając powietrze do końca.
Zrób wdech i zauważ, jak Twój oddech rozprzestrzenia się poniżej żeber.
Powoli wypuść powietrze. Odczekaj chwile i powtórz proces piec razy. Oddychaj przepona, a nie klatka piersiowa.
Jeżeli zauważysz opadanie i unoszenie się klatki piersiowej, przesadnie wypnij brzuch, by oddychać tylko przepona.
Innym razem oddychaj powoli przeponą, tak jakby Twój oddech był potężnym, spokojnym strumieniem. Połóż ręce na brzuchu i pozwól, aby unosiły i opadały w rytm Twojego oddechu.

E. Foley Powiedz życiu Tak!"

foto: www.pixabay.com


Ogrom uśmiechu, na co dzień!  - Tajemnice Natury

24 komentarze :

  1. Baaardzo intrygujący wpis, powiązania fizyczno- psychiczne to ciekawe aspekty :) Ćwiczenia mięśni twarzy oraz rozluźnienia przepony mamy opanowane z racji naszej profesji ale tak szczerzę to sprawdza się hasło "szewc bez butów chodzi". Częściej zalecamy je pacjentom niż robimy je same :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat to przysłowie sprawdza się w wielu dziedzinach naszego życia :), przykłady można by wymieniać bez końca :)
      Ale zaskoczylyscie mnie informacją, że jesteście w jakiś sposób związane z tą ciekawą profesją .
      Pozdrawiam.

      Usuń
    2. A może Wy polecicie ciekawą i wartą uwagi książkę, skoro macie opanowaną tą technikę, myślę że sporo osób mogłoby wykorzystać te cudowne właściwości :)

      Usuń
    3. Z racji, że już jesteśmy na etapie pracy dyplomowej z fizjoterapii ćwiczenia mięśni twarzy i przepony są wliczone w zasób naszej wiedzy jaką wykorzystujemy przy pracy z pacjentami w szpitalu np. z porażeniami nerwu trójdzielnego twarzowego. Książki z wytycznymi do ćwiczeń to pozycje wytyczone przez uczelnie np: "Fizjoterapia po leczeniu
      nowotworów głowy i szyi" R. Hawro. Znajdują się tam nie tylko ćwiczenia mięśni wyrazowych/mimicznych ale również oddechowe :)

      Usuń
    4. Bardzo odpowiedzialne, i trudne zajęcie, przyznam, że podziwiam, bo pamiętam, gdy siostra mojego męża,uczyła się i musiała znać bardzo dobrze anatomię człowieka, w tym nazwę każdej kosteczki człowieka !
      Dziękuję za szybką odpowiedź, i polecenie fachowej literatury, życzę Wam dalszych sukcesów, oraz zadowolenia z pracy,z pacjentami, a mając do pomocy tak sympatyczne i obeznane z tematem dziewczyny, szybko zapewne wrócą do zdrowia :)

      Usuń
  2. Generalnie jak oddychamy to jakaś część powietrza zawsze zostaje w płucach, dopiero jak zrobimy wydech do ostatniego oporu to je jako tako ''przeczyścimy''.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do tej pory, nie zgłebialam tematu oddychania, ale z każdym przeczytanym artykułem jest coraz bardziej ciekawej, a to tylko oddychanie :)

      Usuń
    2. Ja własnie przeważnie tak podchodziłam do sprawy - to tylko oddychanie (niezbędne do życia co prawda, ale jakoś głębiej się nad tym nie zastanawiałam).
      Poćwiczę z przytoczonym ćwiczeniem :)

      Usuń
  3. tak słyszałam o ćwiczeniach oddychania:)0 - to takie proste, a działa:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, takie proste, ale jeszcze jak robimy to prawidłowo, to same korzyści z tego mamy .
      chyba najwyższy czas rozglądać się za fachową literaturą.

      Usuń
  4. Wspaniały wpis, ćwiczenia z oddychania od razu wprowadzamy w życie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetna wiadomość, ja tez wprowadzam w życie :)

      Usuń
  5. Przydatne ćwiczenia :) Niestety mam problem z zaciskaniem szczęk, z którym oczywiście walczę, często jednak łapię się na tym, że w chwili stresu czy silnego skupienia mam zaciśniętą szczękę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byc może odpowiednia ćwiczenia pomogą wyeliminować to niekorzystne zaciskanie, ale tego to jeszcze nie wiem, jestem w trakcie szukania odpowiedniej i profesjonalnej książki.

      Usuń
  6. Na temat ćwiczeń oddechowym fajnie pisze Tombak, do tego zdrowe odżywianie i żyjemy 100 lat:) Ja tam wierzę w takie rzeczy, serio:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za podpowiedź, zaraz "przejrzę" Pana Tombaka :)

      Usuń
  7. Kiedyś w pracy zauważyłam, że będąc pod wpływem silnego stresu, bo coś robiliśmy "na przedwczoraj" prawie zapominałam oddychać. A książkami E. Foley swego czasu się zaczytywałam. Nawet mam dwa pudełka z kartami: Inspiracje i Iluminacje, kiedyś bardzo często z nich korzystałam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musiała być bardzo pilna sprawa, mi jeszcze nie zdarzyło się, aby zapomnieć prawie o oddychaniu, ale w stresie różnie reagujemy.
      A książka Ewy Foley "Powiedz życiu Tak!, jest u mnie na liście do kupienia i przeczytania, a może i inne też. Czytałam opinie o twórczości tej Pani, są bardzo optymistyczne i niezwykłe, tak samo jak Ty Gaju :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  8. Co racja to racja. :> Twarz bardzo odzwierciedla charakter. Chyba nawet bardziej niżbyśmy tego chcieli... :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie da się ukryć, nasza mimika, uczucia jakie w sobie nosimy, odciska się w układzie linii na twarzy, czy to radość, smutek, zmartwienia, z biegiem czasu zostawia swój ślad.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Bardzo ciekawy wpis. Przeczytałam go od deski do deski. Wezmę sobie do serca Twoje rady :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, bardzo interesujący wpis, jednak chciałam zaznaczyć, że nie jest mój, pochodzi z książki E. Foley "Powiedz życiu Tak !", no i faktycznie warto te rady wziąć sobie do serca.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  10. Niesamowicie ciekawy blog, bardzo pomocne i pouczające teksty (nawet jeżeli tylko przytoczone z książek), będę zaglądać regularnie, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za bardzo miłe słowa :)
      Do Ciebie też będę zagladac, masz fajne przepisy, muszę wypróbować te placuszki bananowe, wyglądają bardzo smacznie .

      Usuń

Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi przemyśleniami, doświadczeniem albo pomysłami. Z pewnością zajrzę na Twój blog i uczynię z przyjemnością to samo.
Blog ma charakter informacyjny, nie zastępuje profesjonalnej porady lekarskiej.
Jeśli podoba Ci się wpis, proszę udostępnij znajomym - Dziękuję.