Czym najzieleńsza, tym najgorętsza - pokrzywa i jej właściwości zdrowotne i kosmetyczne.

Udostępnij ten post

Witam.

Na wiosnę , z początkiem pierwszych, ciepłych dni, rozsadziliśmy maliny, które pięknie się przyjęły.
A że deszczu nie brakowało to i zarosło min mniszkiem, pokrzywą i skrzypem polnym i innym zielskiem.


oczyszczanie organizmu, wypadanie wlosow  tradzik anemia zelazo


Maliny  - mam nadzieje, że pięknie się rozrosną i zaowocują, bo co roku zamrażam kilka kg i robię soki, czasami robię też konfitury - pycha, ale przeważnie, do tej pory, owoce kupowałam, w tym roku, chciałabym zrobić to z własnych upraw.




Pokrzywy nazbierałam i ususzyłam na balkonie. Od czasu do czasu przewracałam, aby równomiernie się suszyły. Po kilku dniach przeniosłam je do domu, bo było bardzo wilgotno i deszczowo, a nie chciałam, aby pogoda zniszczyła moje zbiory.


Kosmetyczne i lecznicze zastosowanie pokrzywy:

 


Liść pokrzywy jest jednym z najbardziej wartościowych preparatów ziołowych. Ze względu na wiele składników odżywczych, pokrzywa stosowana jest jako środek wzmacniający na wiosnę . Jest to wolno i spokojnie działające odżywcze zioło, które delikatnie oczyszcza organizm z odpadów metabolicznych. Ma delikatny i stymulujący wpływ na układ limfatyczny oraz zwiększa wydalanie odpadów przez nerki.

Zawartość żelaza sprawia, że pokrzywa jest wspaniałym budowniczym krwi a obecność witaminy C pomaga w przyswajaniu żelaza. Jest to idealne zioło na niedokrwistość i zmęczenie, zwłaszcza dla kobiet, a jako środek moczopędny, pokrzywa zwiększa wydzielanie i przepływ moczu. To sprawia, że jest nieoceniony w przypadku infekcji pęcherza moczowego.

Liść pokrzywy pomaga, także w alergii, min: 

 

w leczeniu kataru siennego, astmy, alergii sezonowej i pokrzywki. O czym pisałam tutaj  :  Alergia na wiosnę - jak sobie pomóc?



Liście pokrzywy zawierają  liczne przeciwutleniacze i witaminy jak : kwasy organiczne, flawonoidy, chlorofil, ksantofile, karotenoidy, oraz potas, magnez, żelazo, fosfor, krzem, mangan oraz witaminy : B2, C, K, E.


Napary stosowane zewnętrznie i wewnętrznie, w postaci herbatki pomagają w walce z trądzikiem i wypryskami.

Ja napar z pokrzywy stosuje, ze względu na właściwości kosmetyczne. Bardzo dobrze wzmacniają włosy i zapobiegają wypadaniu. A zaparzona razem ze skrzypem polnym jest świetnym źródłem krzemu, korzystnie działającego na skórę, włosy i paznokcie.  Odkąd pijam te ziółka, moje paznokcie stały się bardzo mocne i twarde, polepszył się też stan moich włosów - mniej ich wypada.





fot. mojego autorstwa.


Pijecie herbatki pokrzywowe? A może macie inne ciekawe patenty z użyciem pokrzywy ? Podzielicie się ?

17 komentarzy :

  1. Nie wiedziałam o tym. Dla mnie pokrzywa to zmora dziecinnego chodzenia nad rzekę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahaha , też doskonale pamiętam pokrzywę z lat dziecięcych,i tak samo jak Ty, nie mam zbyt miłych wspomnień, ale nie przeszkadza mi, aby korzystać z jej cudownych właściwości.

      Usuń
  2. Dziękuję Ci za takie wartościowe wiadomości o zdrowych produktach :)
    Pokrzywa to zioło, które jest na stałe w moim menu. Latem używam świeżej, parzę herbatki i dodaję do np. szpinaku w potrawach, a zimą piję herbatki z suszonej :)
    Tak naprawdę wokół nas jest mnóstwo naturalnej wspaniałości, wystarczy tylko wyciągnąć po nie rękę :))
    Pozdrawiam cieplutko, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też dziękuję, że zaglądasz do mnie i piszesz bardzo miłe komentarze :)
      Najczyściej to pijam herbatki, z pokrzywy, właściwie to nigdy nie dodawałam do potraw, ale siostra mówiła mi, że Włosi robią pyszne pierożki z pokrzywą. Ciekawe jak to smakuje ??
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  3. Malin mamy całe mnóstwo na ogrodzie bo wprost je uwielbiamy i tato uprawę rozmnożył (czy już wspominałyśmy, że jest kochany? :P). Pokrzywy suszy nasza babcia więc susz w słoikach zawsze dostajemy ale mimo właściwości nie pijamy jej zbyt często.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej :)
      Pisałyście już o Tacie, macie fantastycznego Tate, trochę Wam zazdroszczę!!!

      Usuń
  4. Sama także pisałam podobny post i czeka w na odpowiedni moment, ale fajny zbieg okoliczności. Pokrzywa to życiodajna zdrowotna roślina, bardzo niedoceniana. U mnie już się suszy ;) Pozdrowionka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, czyli są jeszcze fanki pokrzywy. i właśnie przypomniało mi się, że jedna z moich cioć robi fantastyczne przetwory z miodu i pokrzywy, muszę z nią pogadać i wyciągnąć od niej przepis, jak to przygotowuje i oczywiście podzielę się z Wami.
      Serdeczności.

      Usuń
  5. Planuje nazbierać pokrzywe aby zrobić napar na włosy :) jest super :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rośnie teraz jak szalona, można nazbierać całe tony :P.
      U mnie okropnie leje, ale jak przestanie padać , nazbieram następną porcje pokrzywy. Też będę robić płukanki, a może i wcierki na głowę :D

      Usuń
  6. Źle wspominam picie pokrzywy, skóra mi się sucha zrobiła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Tyiu, jak widać, nie każdemu służy pokrzywa, ale każdy z nas jest inny, co jednemu pomoże, innemu może porządnie zaszkodzić.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  7. Też zamierzam sobie pokrzywę ususzyć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale :)
      Tylko trzeba obserwować organizm, aby nie zaszkodziło, widocznie nie każdy może korzystać z pokrzywy, o czym świadczy komentarz Tyiu. Mam nadzieje, że Tobie pokrzywa przyniesie same korzyści, czego oczywiście Ci życzę.
      Miłego dnia.

      Usuń
  8. Ja w ogóle doceniam moc ziół i piję je regularnie. Moim ulubionym jest mięta, ale pokrzywa również często u mnie gości ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dawno temu lubiłam herbatki miętowe, piłam prawie codziennie, a teraz rośnie mi na balkonie i pewnie powrócę do rytuału miętowego :)
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  9. Pokrzywa prawdopodobnie (poza wieloma cudownymi właściwościami) ma działanie antynowotworowe.
    zdrowolandia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi przemyśleniami, doświadczeniem albo pomysłami. Z pewnością zajrzę na Twój blog i uczynię z przyjemnością to samo.
Blog ma charakter informacyjny, nie zastępuje profesjonalnej porady lekarskiej.
Jeśli podoba Ci się wpis, proszę udostępnij znajomym - Dziękuję.