Właściwości zdrowotne i lecznicze ogórków

Udostępnij ten post




Witam.
 
Wiecie, że ogórki należą do tej samej rodziny botanicznej co melony (włącznie z arbuzem, kabaczkami, dynią i cukinią)? Pochodzi ze Środkowej Azji. Należą do niego 53 gatunki. A typowym gatunkiem jest Cucumis sativus. 

Naturalnym środowiskiem ogórka są podnóże Himalajów, rośnie tam od niepamiętnych czasów. Obecnie jest uprawiany prawie na całym świecie.
 

Ogórki, ogólnie mają ciekawą historię. A jeżeli jesteście ciekawi to polecam google :) Od siebie dodam, że dokopałam się do informacji, że Grecy kochali ogórki, ponieważ uważali że poprawiają ich inteligencję, a Arystoteles zalecał je zbyt namiętnym kobietom.
 

Historia ogórka jest interesująca, ale ciekawsze dla mnie, i pewnie dla Was są też informacje zdrowotne :)



Właściwości zdrowotne ogórków

 

Ogórki są cennym źródłem antyoksydantów, składników odżywczych, witaminy C, beta-karotenu i manganu. Ponadto, ogórki zawierają liczne antyoksydanty, flawonoidy: kwercetyna, apigenina , luteolina i kemferol.

Świeży ogórek wymiata wolne rodniki i hamuje aktywność enzymów prozapalnych. Dodatkowo, ogórki są szczególnie bogate w płyny które nawilżają skórę, stawy i tkanki.

Lignany wsytepujące w ogórkach obniżają ryzyko chorób sercowo - naczyniowych. Ogórki stabilizują również ciśnienie krwi i wspomagają proces oczyszczania organizmu.

Jako członek rodziny dyniowatych, ogórki są bogatym źródłem składników odżywczych zwanych kukurbitacynami.



Co to jest kukurbitacyna i gdzie występuje?

   

Kukurbitacynę znamy przede wszystkim z dyni, w której występuje w dużej ilości i znajduje się tuż pod powierzchnią pestek dyni, w cieniutkiej warstwie błonki. Występuje też w ogórkach. Jest to substancja, która niszczy pasożyty, ale nie jest szkodliwa dla naszych organizmów. Jest gorzka. Kukurbitacyny wsytepują w świeżych ogórkach. Są przedmiotem badań w celu sprawdzenia ich właściwości antynowotworowych.

Około 100 gram świeżego ogórka zawiera :



witamina K 19%


molibden 12%


Kwas pantotenowy 5%


potas 4%


fosfor 4%


miedź 4%


mangan 4%


witamina C 4%


witamina B1 3%


Ogórki możemy wykorzystać do sałatek, kanapek, napojów, a także możemy je ukisić . Polecam mój wpis o kiszeniu ogórków i ich właściwościach zdrowotnych



lignany naturalna witamina C

Źródła : http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=42

Lubicie ogórki?

Pozdrawiam -  Beata

37 komentarzy :

  1. Codziennie jem ogóreczki do sałatki, mniam. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Vela :)
      Ja nie jem ich codziennie, ale jak sezon to staram się, aby je wkomponować w menu, przynajmniej 2-3 razy w tygodniu.

      Usuń
  2. Lubie ogórki :) Bardzo przydatny post :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej Daisy K, miło że zaglądasz do mnie i że zaciekawił Cię temat . Również pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Też lubimy ogórki! I to w różnych postaciach! Kiszone mimo, że musimy unikać to zjadałybyśmy słoikami xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Dziewczyny.
      A ja najbardziej lubię kiszone ogórki. Robię je co roku, od jakiegoś czasu. To ulubiony dodatek do sałatek, kanapek i kwas do picia .
      Trochę mnie zaskoczyłyście , że musicie unikać ogórków kiszonych.

      Usuń
  4. Lubię ogórki i świeże i konserwowe i w occie i na kanapeczkach i w mizerii :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Cię Furpur, fajnie, że zaglądnęłaś do mnie, no i zawsze będziesz tu mile widziana.
      A co do ogórków, to jak pisałam wyżej, dla mnie mogłyby być tylko kiszone :)

      Usuń
  5. Heh, nie raz już czytałem o tych przeciwpasożytniczych związkach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Łukasz.
      Też czytałam wcześniej na ten temat, ale nie kojarzyłam z ogórkami .

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Hej Ania.
      Bardzo mi miło, że się spodobało. Zawsze staram się, aby było interesująco, ale to różnie z tym bywa :)

      Usuń
  7. swietny post, no i ile dowiedzialam sie o ogorku- super!
    Obserwuje
    http://fifefantasinails.blogspot.co.uk/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No proszę!, niezwykle przyjemnie czytać takie komentarze :)
      Dziękuję za obserwacje, zapraszam częściej :)

      Usuń
  8. Ogórki bardzo lubię pod każdą postacią i w sezonie korzystam jak mogę i serwuję je rodzince każdego dnia :))
    I świeże, zielone, na kanapki, czy jako mizerię z jogurtem, do sałatek, świetnie też smakuje dodanie kilku plasterków do wody, bardzo fajnie orzeźwia :))
    Uwielbiam małosolne, już nie mogę doczekać się kiedy zrobię :))
    No i na zimę robię ogrom słoików, kiszonych. Bardzo dużo ich u mnie idzie :) I do kanapek i sałatek przeróżnych i do zupy i forszmaku... zastosowań a zastosowań :))
    Pozdrawiam cieplutko, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Agness.
      W tym roku , u nas, czyli na podkarpaciu cienko z ogórkami, jak na razie zimne noce i słabe plony.
      Ale i tak zrobię chociaż kilka słoików z ogórkami, bo nie wyobrażam sobie zimy bez nich.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  9. Świeże ogórki gruntowe lub ogórki małosolne mogę jeść bez przerwy i do wszystkiego :) Ogórków szklarniowych za to bardzo nie lubię :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak ja, mimo wszystko gruntowe są o wiele smaczniejsze :)

      Usuń
  10. Uwielbiam ogórki! Zielone do sałatki i mizerii, a kiszone do kanapki z pomidorem i sałatki jarzynowej :3 Mniam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiszone też lubię na kanapki, do tego jeszcze cebula i nic wiecej nie potrzeba. Uwielbiam.

      Usuń
  11. Ogórki uwielbiam w każdej postaci. Mój junior też.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odziedziczył smaki po Mamusi :)
      Pozdrowienia, również dla Juniora.

      Usuń
  12. Lubię ogórki w prawie każdej postaci ;D

    OdpowiedzUsuń
  13. Arystoteles i jego opinia o ogórkach, uśmiałam się:) Ja lubię i jej często:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No kto by pomyślał , że Arystoteles może zalecać ogórki zbyt namiętnym kobietom :) Ja nie wiedziałam.

      Usuń
  14. Uwielbiam ogórki pod każdą postacią! ;)
    Yummy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej .
      Zaglądałam do Ciebie na bloga i widzę że będziecie mieć Lily. Śliczne imię dla córci.
      Dużo zdrówka i pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  15. Super informacje:) Lubię takie blogi jak Twój, zawsze można się czegoś nowego dowiedzieć:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Lubię i ogórki, i pomidory, tylko kłopot jest z zakupem tych wartościowych, a nie pędzonych nawozaqmi sztucznymi :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fakt, pędzonych od groma. Ja na szczęście mam zaufanych dostawców.

      Usuń
  17. Uwielbiam mizerię i kiszone ogóreczki :)...a swoją drogą to nie wiedziałam że kiszony ogórek zawiera tyle witaminy K, która idealnie współgra z wit. D3..zatem idealny duet na lato :)Pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też uwielbiam, ale kiszone i takie lubię najbardziej, już niedługo zacznie się sezon na wekowanie, oj będzie się działo :D

      Usuń

Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi przemyśleniami, doświadczeniem albo pomysłami. Z pewnością zajrzę na Twój blog i uczynię z przyjemnością to samo.
Blog ma charakter informacyjny, nie zastępuje profesjonalnej porady lekarskiej.
Jeśli podoba Ci się wpis, proszę udostępnij znajomym - Dziękuję.