Domowy dżem jabłkowo morelowy z pomarańczami - przepis

Udostępnij ten post


Witam po dłuższej przerwie. Mam cichą nadzieję, że czekaliście na mnie i na moje wpisy i chociaż troszkę zatęskniliście :)

Powodem nieobecności był wyjazd na Bałkany. Zwiedziliśmy troszkę Czarnogórę, Bośnię i Hercegowinę, za którą będę ogromnie tęsknić. Cudowna kraina w kształcie serca , z pięknymi górami i serpentynami, po których jeszcze przez kilka dni miałam zawroty głowy. Mój błędnik oszalał, mimo, że nie mam choroby lokomocyjnej.

O Bałkanach zrobię osobny wpis, i będą oczywiście fotki. Na razie muszę je jakoś posegregować i wywalić te kiepskiej jakości. Samych zdjęć mam około 2000, rodzinka też pstrykała i pewnie podobne ilości, więc jest co robić :). Filmiki też są, a jakże i może przy okazji polecilibyście w miarę dobry program do obróbki filmów, oczywiście darmowy :). Za co z góry dziękuję.


A dzisiaj zapraszam Was na przepyszny dżem jabłkowo morelowy z pomarańczami. 

 


Dżem pierwszy raz zrobiłam chyba trzy lata temu. Był najlepszy jaki udało mi się kiedykolwiek zrobić.
Dżem truskawkowy i inne robione z pojedynczych owoców, przy tym, dosłownie blednie. Aromat jaki wydziela się w czasie gotowania tych owoców jest niesamowity. Mieszkanie jeszcze długo pachniało tą mieszanką owoców.
Pamiętam, że pierwsza porcja dżemu zniknęła bardzo szybko, co mnie oczywiście cieszyło, bo nie musiałam  martwić się co na kolację i śniadanie :)  Wiadomo było, że będzie dżem. 

Następna porcja dżemu, też za długo nie utrzymała się, rozdałam trochę rodzince i znajomym, 
i w zimę i jesienne chłody, tylko mogłam pomarzyć o dżemie pełnym słońca, przepięknym aromacie i cudownym smaku.



wlasciwosci zdrowotne moreli i pomaranczy
Dżem jabłkowo morelowy z jabłkami - przepis


Ponieważ w tym roku morele są dosyć tanie, bo za 1 kg - około 2-3 zł, to ze słoikami można poszaleć. Jeszcze 2-3 tygodnie temu były po 8 zł, a słońca też nie brakowało, więc są bardzo słodkie i cukru można dodać o wiele mniej niż zazwyczaj, co wyjdzie oczywiście nam na zdrowie. Można zrobić też bez cukru, ale ja nigdy takiego nie robiłam i nie wiem jak długo można przechowywać taki dżem. Jakby nie było to cukier też konserwuje. Moje dżemy z cukrem można zajadać i po 3 latach.


Przepis na dżem

 


  • 2 kg moreli -  pięknych i dojrzałych, najlepiej bardzo słodkich
  • 2 kg jabłek - mogą być papierówki albo inne które jako pierwsze pokażą się w sprzedaży, z obecnego sezonu, szukajcie też słodkich
  • 1 kg pomarańczy
  • 1 kg cukru
  • żelfix, ewentualnie naturalna pektyna którą można kupić w sklepie ze zdrową żywnością, ja dodałam 2 sztuki po 40 gram
  • sok z cytryny dla zachowania koloru.
Słoiki i nakrętki myjemy i wyparzamy. Owoce bardzo dokładnie myjemy, obieramy i rozdrabniamy, takie przygotowanie skróci proces gotowania, zachowa się więcej witamin i różnych składników odżywczych. Do mieszanki owoców dodajemy żelfix lub naturalną pektynę i zagotowujemy. Następnie dodajemy cukier,  wg upodobań smakowych - ja dodałam kg, ale można więcej, i na końcu dolewamy sok z cytryny. Pamiętajcie aby mieszać, żeby nie przypalić dżemu. Króciutko, bo około 1 min gotujemy i przelewamy do słoików. Jeśli wytworzy się piana, należy garnek zdjąć z ognia i mieszać do momentu jej zniknięcia.  





jak zrobic domowy dzem
Dżem jabłkowo morelowy z jabłkami - przepis


 Smacznego!!!


Robicie dżemy ? Macie swoje ulubione przepisy ? A może już zrobiliście i się pochwalicie , z chęcią zajrzę na Wasze blogi. Zdrową żywność kupicie klikając w reklamę.


36 komentarzy :

  1. Czy może być coś wspanialszego niż własnej roboty dżem? :-) Morelowy to mój ulubiony!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie są takie rzeczy :) ale jeszcze nieodkryte :D
      Pozdrawiam słonecznie

      Usuń
  2. Uwielbiam takie różne niestandardowe połączenia dżemów. Fantastysczne jest to, że możemy zrobić naprawdę cuda. Najbardziej lubię robić z małym porcji po kilka słoiczków, a wtedy wielość smaków :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, a nasza kreatywność i wyobraźnia może nas zaprowadzić w niespotykane połączenia smakowe. To co lubię najbardziej w kuchni :D

      Usuń
  3. Ciekawa jestem Twoich wrażeń i zdjęć głownie z Czarnogóry, bo tam byłam dwa lata temu.
    Dżemów na razie nie robię, zobaczymy, co się w tym roku wykluje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będą fotki , naprawdę jest cudownie , my mieszkaliśmy w Dobrej Vodzie, blisko Albanii, ale tam już nie zapuszczaliśmy się, było piekielnie gorąco i kilka razy brakowało prądu, co wiąże się z ciemnością, brakiem klimatyzacji i oczywiście brakiem wody. Pomimo tych niewygód w Czarnogórze, było znośnie, a widoki jak sama wiesz niezapomniane :) Warto było.

      Usuń
  4. Uwielbiamy, niee.... KOCHAMY morele!! U nas nie są niestety aż tak tanie :/
    Mimo to już pierwsze dżemiki mamy za sobą :D Pomarańcze chyba sobie odpuścimy ale z jabłkami koniecznie musimy je połączyć :)
    No i nareszcie powrót! Mamy nadzieję, że postów będzie coraz więcej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej Dziewczyny :)
      To chyba od regionu kraju zależy - jakie ceny, ale i u mnie są też po 5-6 zł, ja najczęściej kupuję od gospodarzy, handlarze mają niestety drożej.
      Posty będą :), ale czy coraz więcej??? To się zobaczy :D
      Miłego dnia !!!!

      Usuń
  5. W tym roku zrobiłam z truskawek ,moreli i z wiśni a teraz zrobię wg Twojego przepisu bo naprawdę ciekawy.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrobiłam 8 słoiczków jest przepyszny:))))))))))))))))))))dziękuję za przepis!

      Usuń
    2. Cieszę się razem z Tobą. Najważniejsze że smakuje . Ja będę robić następne porcje, bo jak zwykle znika w zastraszającym tempie .
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  6. Przepyszny! Domowe dżemy lubię najbardziej, że tak powiem zawsze wiemy co jemy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I głównie z tego powodu, lubię robić domowe przetwory - wiemy co jemy :), a przy tym satysfakcja gwarantowana.

      Usuń
  7. Dżemów zawsze robiłam sporo, ale takiego jeszcze nigdy i bardzo chętnie spróbuję. Muszę się wybrać na targ po morele, jabłuszka mam swoje i będziemy pichcić :) Dżemik wygląda pięknie, jest taki słoneczny i energetyczny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, ja też !!!! robię sporo zapasów na zimę , w tym dżemów. Mam nadzieję, że wyjdzie taki pyszny jak mój i Wioliny kobiety zwyczajnej - która już zdążyła zrobić.

      Usuń
  8. Wygląda bardzo smakowicie! Ja od kilku lat jestem ogromną fanką dżemu jagodowego i zawsze robię chociaż kilka słoiczków :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na jagody też narobiłaś mi smaka, chyba muszę pogonić na rynek i zakupić, bo nie wiadomo jak długo jeszcze będą i zrobić kilka słoików , a może i upiec taką pyszną tartę jak Twoja.
      Słonecznego dnia.

      Usuń
  9. Dżem jest pyszny, pamiętasz, jak go pierwszy raz razem robiłyśmy? :-)
    Dla osób, które z różnych przyczyn muszą ograniczyć spożycie cukru polecam zamiast cukru dodać ksylitol / erytrol / fruktozę, a zamiast żelfiksu pektynę lub agar wg przepisu na opakowaniu. Polecam zrobić samemu, bo słoiczek takiego gotowego dżemu kosztuje +/- 15 zł...
    Proponuję też spróbować zanim zawekujecie, bo słodziki są na ogół mniej słodkie od białego cukru.
    Pozdrawiam serdecznie!
    black.elizz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O , Eliza :) dawno Cię tu nie było .
      Pamiętam, pamiętam , wspólne pichcenie to sama przyjemność. Mam nadzieję, ze jeszcze uda się nam to kiedyś :)

      Pozdrawiam serdecznie .

      Usuń
  10. Odpowiedzi
    1. Kolor wyszedł świetny , dzemik w smaku też, polecam wypróbować, poki jeszcze są morelki :)

      Usuń
  11. Uwielbiam dżem morelowy :) W tym roku nic jeszcze nie robiłam, mam w planach zrobienie dżemu z róży i o tym zamierzam napisać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzieki że informujesz, zaraz do Ciebie zagladnę, bo może już przepis gotowy !!!!

      Usuń
  12. Już sam wygląd czaruje, a co dopiero pewnie smak. Jutro lecę po morele.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto wypróbować, bo takich w sklepie jeszcze nie ma :)

      Usuń
  13. Mniam mniam ^^
    Od niedawna polubiłam dżemy, bo jakoś w dzieciństwie nie przepadałam. Najlepsze są do racuszków i naleśniczków. <3
    Niestety jestem leniem i kupuję gotowe :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O właśnie do racuszków i naleśników są najlepsze :D

      Usuń
  14. Ależ u Ciebie smacznie! Zostaję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zapraszam, jak najczęściej, mam nadzieję że nie będziesz się nudzić:D

      Pozdrawiam :D

      Usuń
  15. Uwielbiam dżemy zrobione w domu. Twój łączy w sobie moje ulubione owoce, no może poza jabłkami, za nimi nie przepadam. Tak czy inaczej musi być pyszny :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Beatko :D

      No tak, trudno dogodzić wszystkim :) , ale ten na pewno by Ci posmakował .
      Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  16. Kolor ma obłędny i pewnie też tak smakuje :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Kolor ma obłędny i pewnie też tak smakuje :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolor faktycznie całkiem przyzwoity, a smak ? Rewelacja. Może wpadniesz na małe co nie co ?

      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  18. W moim rodzinnym domu to mama zawsze robi dżemy, uwielbiam wiśniowy jej 'produkcji', ale taki też chętnie bym zjadła :]

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi przemyśleniami, doświadczeniem albo pomysłami. Z pewnością zajrzę na Twój blog i uczynię z przyjemnością to samo.
Blog ma charakter informacyjny, nie zastępuje profesjonalnej porady lekarskiej.
Jeśli podoba Ci się wpis, proszę udostępnij znajomym - Dziękuję.