Syrop z agawy - czy jest zdrowy?

Udostępnij ten post


Witam .
Któż z nas nie lubi napojów , deserów i innych pysznych rzeczy, które są po prostu słodkie?

Ja bardzo lubię, i nie wyobrażam sobie, aby deser, na widok którego uruchamiają się ślinianki (czyt. leci ślinka :D), po skosztowaniu okazał się mdły, albo gorzki. Osoby, które dbają o zdrowie starają się, aby wybierać nieszkodliwe zamienniki cukru i takie, które też nie przyczyniają się do odkładania tkanki tłuszczowej.


gdzie kupic zdrowy syrop z agawy
agawa

Zamienniki cukru


Zamienników cukru jest bardzo dużo. Odwiedzając np. sklep ze zdrową żywnością lub przeglądając sklepy internetowe znajdziemy

  • stevię
  • erytrytol 
  • ksylitol 
  • inulinę 
  • fruktozę 
  • cukier palmowy 
  • cukier trzcinowy 
  • syrop z agawy 
  • miody 
  • i inne dostępne na rynku wynalazki , które nie koniecznie przysłużą się naszemu zdrowiu.

Przeszukuje polskie jak i zagraniczne strony oraz różne publikacje naukowe, które mogą wnieść coś nowego na temat zdrowia, ewentualnie szkodliwego działania. I pod lupę poszedł syrop z agawy, o pięknym bursztynowym kolorze. I co się okazało ?

Ale najpierw garść informacji o tym sukulencie :
Agawa (Agave L.) – rodzaj roślin z rodziny agawowatych. Liczy ponad 100 gatunków, rosnących dziko od południowych części USA do północnych rejonów Ameryki Południowej. Wszystkie gatunki agaw są hapaksantami (kwitną tylko jeden raz w życiu). Zakwitają w wieku 6–15 lat, ale niektóre gatunki później, nawet w wieku ok. 100 lat. Tworzą wówczas pojedynczy pęd kwiatowy o wysokości do 12 m, z ogromną liczbą (do kilkunastu tysięcy) kwiatostanów. Po przekwitnieniu roślina ginie, ale większość gatunków wytwarza odrosty korzeniowe, które kontynuują rozwój. Mają zastosowanie jako rośliny ozdobne.

W krajach o cieplejszym klimacie są powszechnie wykorzystywane do nasadzeń krajobrazowych, w dużych ogrodach skalnych i w parkach. W krajach o zimniejszym klimacie, m.in. w Polsce, niektóre gatunki są uprawiane jako rośliny pokojowe. Wykorzystywana jest do produkcji takich alkoholi jak tequila, mezcal

i pulque. Dawniej robiono z niej też papier oraz liny, sznurki. Niektóre gatunki agaw posiadają także zastosowanie lecznicze, robi się z niej także syrop i który jest środkiem słodzącym. - info Wikipedia.

Syrop z agawy jest dość popularnym słodzikiem i powstaje najczęściej z agaw rosnących w Meksyku.

 

Czy syrop z agawy mogą stosować diabetycy ?

 


Ponieważ agawa ma niski indeks glikemiczny (różne źródła podają informację w okolicach 15 -30), dlatego uznano że może być odpowiednia dla osób borykających się z podwyższonym cukrem i może być spożywany przez diabetyków .
Zrobił się szum. Są przeciwnicy jak i zwolennicy stosowania syropu.

Rożne badania ujawniły, że gotowy syrop z agawy zawiera wysoki poziom fruktozy, wykazując bardzo wysoki indeks glikemiczny. Ale, zacznijmy od tego, że naturalnie występująca fruktoza jest łatwo przyswajalna w organizmie człowieka, i dodatkowo nie powoduje ekstremalnych skoków poziomu cukru we krwi, w przeciwieństwie do bardzo przetworzonej fruktozy występującej w niektórych syropach z agawy, która powoduje bardzo niekorzystne skutki zdrowotne.
Metody produkcji syropu z agawy mogą różnić się w zależności od producenta, agawę często przetwarza się przy użyciu genetycznie zmodyfikowanych enzymów i procesów z udziałem kwasów żrących, i filtrujących chemikaliów min : żywice kationowe i jonowe, kawas siarkowy i/ lub fluorowodorowy , i wiele innych. Jakoś te substancje nie kojarzą mi się ze zdrowiem, ani tym bardziej ze zdrową żywnością.

Przetworzona fruktoza  - w ciele człowieka - magazynuje się w wątrobie i z czasem prowadzi do otyłości , zaburzeń trawienia, układ krążenia zaczyna szwankować, może nawet uszkodzić wątrobę. Sztucznie wytworzona fruktoza jest bardziej szkodliwa dla organizmu człowieka, niż skrobia, glukoza i laktoza. Taka fruktoza powoduje też wyczerpywanie składników mineralnych w organizmie, poza tym powoduje stwardnienie tętnic, sprzyja powstawaniu cukrzycy typu 2 i powikłań cukrzycowych, jest niewskazana dla kobiet w ciąży, może powodować toksyczne działanie.
Zmodyfikowana fruktoza powoduje również wzrastanie stężenia kwasu moczowego, który prowadzi do zwiększonego ryzyka chorób układu krążenia, udaru mózgu, zapalenia stawów i przedwczesnego starzenia.


Gdzie kupić zdrowy i bezpieczny 

syrop z agawy ?


Nie wiem. Zamieszanie które powstało z powodu fruktozy , spowodowało, że pojawiły się firmy dążące do produkowania doskonalszych produktów z agawy . Istnieje ponoć kilka firm, (nie wiem gdzie, ani jak się nazywają) które współpracują z rdzennymi mieszkańcami i używają ekologicznej agawy - wolnej od pestycydów i przetwarzają ją w niskich temperaturach, aby zachować naturalne enzymy. I końcowy produkt jakim jest syrop z agawy, można stosować bez uszczerbku na zdrowiu. Mam wrażenie, że dostępne w sklepach syropy, w cenie 11 - 25 zł nie są tak dobre, aby nie zaszkodziły zdrowiu.
Porównując syrop z agawy z naturalnym miodem , dostępnym w sklepach ze zdrową żywnością, dostrzega się od razu ceny. Malutki słoiczek miodu, z ekologicznego polskiego gospodarstwa kosztuje około 25 zł, więc dlaczego syrop z agawy, wyprodukowany daleko za Oceanem można kupić za niewiele mniej, lub podobnie. Przecież taki ekologiczny i zdrowo wytworzony produkt odpowiednio kosztuje, dochodzą do tego po drodze różne opłaty, jak: transport , cło i pewnie jeszcze inne opłaty. Oczywiście, są dostępne produkty z agawy, które kosztują dużo więcej niż 30 zł, ale czy mamy 100 % gwarancję, że te syropy  są wysokiej jakości?  Wnioski wyciągnijcie sami.



dodatkowe informacje :
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/03/30/beware-of-the-agave-nectar-health-food.aspx
http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/is-agave-nectar-safe/
zdjęcie darmowe : pixabay.com

48 komentarzy :

  1. Mnie się taki wniosek nasunął - po co kupować syrop z agawy, jak mamy swój miód? A często można poszukać kogoś znajomego, albo znajomego znajomych, co ma pszczoły i kupić bezpośrednio od producenta :)
    Z korzyścią dla obu stron. A agawę niech piją ci, u których rośnie w naturalnym środowisku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Lidio :)

      Otóż to, lepiej wspierać lokalnych producentów, pszczelarzy. Ostatnio gdzieś czytałam , że mamy jedne z lepszych miodów w Europie. I przy okazji przypomniała mi się informacja sprzed kilku lat, gdy pszczoły we Francji "zaopatrywały się" w wytwórni biogazu, w odpady z fabryki drażetek M&M's
      a miód przez nie wytwarzany przybierał piękne kolory - zielony i niebieski.

      Usuń
    2. Zgadzam się z tym jak najbardziej. Nasz polski miodzik jest pyszny. Wiele razy używałem i używam go do herbaty czy na kanapeczkę z białym serem. Pycha!

      Usuń
  2. Nigdy nie kupowałam takiego, soku, powiem szczerze, że nawet o nim nie słyszałam;)
    Miodu w moim domu bardzo dużo się zjada, jest pyszny i zdrowy . Wiadomo, że z niczym nie można przesadzać. Ale taki dzban lemoniady z cytryną i miętą, osłodzony miodem, jest dużo zdrowszy, niż z cukrem. Albo piernik na naturalnym miodku nie ma sobie równych :))
    Pozdrawiam cieplutko :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serio? Nie słyszałaś o syropie z agawy ? Ale i tak odnoszę wrażenie, że nic na tym nie straciłaś :D
      Miód rzeczywiście to wspaniały dodatek do lemoniady , zresztą do innych napojów czy potraw , a przy okazji do piernika :), który zapewne robisz pyszny , to samo zdrowie.

      Również pozdrawiam cieplutko .

      Usuń
  3. Nigdy go nawet nie próbowałam, ale spotykałam się raczej z pozytywnymi opiniami na jego temat. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Vela.
      Też nie znam smaku tego syropu, być może kiedyś przetestuję i okaże się że jest całkiem fajny , ale wątpliwości pozostaną. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  4. Ja kupuje w Rossmannie - dobra cena i jakość. Jednak nie przesadzałabym z żadnym "słodzikiem" -jak to ze wszystkim trzeba zachować umiar. My w domu stosujemy zamiennie, raz miód, syrop z agawy i ksylitol. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiadomo umiar wskazany we wszystkim . Cukier zwykły też stosujemy,(rodzinka) duuużo mniej niż wcześniej, ale jednak. Miód i ksylitol to jednak moje stałe zamienniki. Zwykły cukier sporadycznie.

      Usuń
  5. Raz kupiłam syrop z agawy specjalnie do jakiegoś przepisu.. zauważyłam, że bardzo łatwo się od niego uzależnić ;) ..przynajmniej w moim wypadku. Dodawałam go później do wszystkiego. Jednak wole nasz stary poczciwy miód jakoś. Mam wrażenie, że zdrowszy.. nie wiem dlaczego. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdarza się :) Uzależnienie od słodkiego, często porównywane jest do uzależnienia od narkotyku , ciężko się uwolnić. Ksylitol ponoć niweluje te ciągoty. Od kiedy używam go, już tak nie pragnę słodkości jak kiedyś, ale lubię słodkie rzeczy i staram się aby używać coś innego niż cukier. Jeśli przygotowuję desery albo inne dania, to najczęściej jest to miód.

      Usuń
  6. Ciekawe spostrzerzenia. W internecie można znależć wszystko i czasami ciężko się połapać co jest dobre a co nie. Osobiście nie używałam syropu z agawy, ale używam ksylitolu i ze względu na bycie pacjentem onkologicznym mam nadzieję, że wyjdę na tym lepiej niż gdybym stosowała cukier.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Martina. W dzisiejszych czasach Internet to prawdziwa kopalnia wiedzy i to prawda, że czasami trudno połapać się co jest dobre.
      Też syropu z agawy nie używam, i w sumie to miód jest moim najczęstszym dodatkiem, który osładza moje desery i inne potrawy.

      Mam nadzieję, że szybko wrócisz do zdrowia, czego z całego serca Ci życzę - pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  7. O niezbyt zdrowym syropie z agawy na szczęście zdążyłam usłyszeć, zanim kupiłam do spróbowania. Tak więc do naleśników używam syropu klonowego, ciekawa jestem, czy z nim też jakieś zawiowania się pojawiają, nie śledzilam tematu. A tak w ogóle to od dwóch lat słodzę stewią i już sie przyzwyczaiłam do jej dziwnej słodyczy :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stewię już kosztowałam, i w sumie też mi podchodzi smakowo, no i w tym roku zakupiłam sadzonkę i z małymi przebojami powolutku rośnie. Dwa razy już mi uschła, raz przelałam, ale to tak silna roślinka, i widzę, że znowu puszcza listki. Może coś z niej będzie :)

      Usuń
  8. O syropie z agawy słyszałam, ale nigdy mnie do niego nie ciągnęło i widzę, że dobrze :) A miód bardzo lubię, kupuję zawsze od znajomego pszczelarza i jest przepyszny :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze piszesz Agnieszko, miód najlepiej kupować od znajomych pszczelarzy, albo od sprawdzonych dostawców, ja kupuję od zaufanego i lokalnego rolnika i też mi smakuje.

      Usuń
  9. Też uważam, że najlepsze to nasze rodzime produkty, w tym wypadku miód. A zamiast pini - nasze rodzime orzechy włoskie, zamiast goi - żurawina, zamiast nasion chia - siemie lniane. Ale artykuł bardzo ciekawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Effa :)
      Też kupuję od rodzimych dostawców, czy to w sklepie czy na targu. Większość takich dostawców (rolników, hodowców) już poznałam, i okazuje się że to wspaniali ludzi, obczytani, z pasją, a niektórzy też bardzo chętnie dzielą się swoim doświadczeniem i pomysłami. Bardzo chętnie u takich kupuję i polecam znajomym.

      Usuń
  10. Czytałyśmy już wiele informacji na temat produkcji syropu z agawy. My jakoś nigdy nie mogłyśmy się do tego syropu przekonać. Ksylitol zdominował naszą słodka stronę kuchni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Dziewczyny :)

      O tym, że ksylitol dominuje u Was to już wiem, a arcydzieła smakowe jakie serwujecie na blogu, to istne perełki. Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  11. Bardzo pouczający wpis. Staramy się nie używac cukrów, dobrze wiedzieć o tylu zamiennikach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję.
      A informacja być może się przyda , nie każdemu smakuje ksylitol, stewia albo inny zamiennik. I bardzo dobrze, że mamy z czego wybrać, bo byłoby strasznie nudno :)

      Usuń
  12. Uwielbiam sklepy ze zdrową żywnością , cukru nie używam wcale chyba że do wypieków ale na ogół używam miodu. A syrop z agawy muszę kupić:)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sklepach ze zdrową żywnością można znaleźć ciekawe rzeczy, a jak mam możliwość to i tak zawsze czytam skład, bo nie zawsze są takie zdrowe, jak na się wydaję.

      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  13. Nigdy nie używałam ,zawsze słodzę miodem albo słodzikiem ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdziwy miód, to jeden z najlepszych osładzaczy i też bardzo go lubię. Tak trochę zaniepokoił mnie ten słodzik - chyba nie miałaś na myśli aspartam ?

      Usuń
  14. Od dawna nie słodzę a ostatnio prawie nie jem słodyczy więc raczej temat wyboru zastępnika cukru mnie nie dotyczy.Świetnie wszystko opisałaś,przeczytałam z ciekawością.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, zawsze staram się, aby było ciekawie, miło przeczytać taki komentarz.

      Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  15. Jak do tej pory mnie tylko korciło aby kupić, ale zawsze idę bokiem. Teraz mam miodu pod dostatkiem to nawet nie myślę o innej formie słodzenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie raz chciałam kupić, żeby tylko wypróbować jak to to smakuje, teraz już mnie nie ciągnie, ale nie mówię, że nigdy nie wypróbuję :D

      Usuń
  16. Już kiedyś czytałam artykuł na temat syropu z agawy, w którym również autor pisał o jego (nie)ekologiczności. Z przyjemnością zerknęłam więc i do Twojego artykułu, żeby uzupełnić trochę wiedzę w tym zakresie. Sama syrop z agawy kupiłam raz, mam jeszcze w sumie niewielką ilość, ale rzadko go stosuję, bo jednak wolę miód :) Z eko-pasieki w moim ekologicznym regionie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To masz komfortową sytuację, możliwość kupienia takiego miodu to świetna sprawa. Tym bardziej, że często nieuczciwi sprzedawcy mieszają miód z cukrem. Ostatnio zaczytywałam się też na temat miodów, i to co można wyprodukować jako miód, to przyprawia o ciary. Dlatego dobrze kupować z naprawdę sprawdzonych miejsc.

      Serdeczności.

      Usuń
  17. Bardzo dobrze że jest ktoś kto pisze o tak ciekawych rzeczach, do tej pory uważałam że jedynie cukier można zastąpić miodem, a tu agawa..:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miły komentarz :D
      Staram się, aby było interesująco. Zamienników cukru jest sporo, także mamy z czego wybierać, najważniejsze, aby robić to z głową, ale i tak czasami odnoszę wrażenie, że siła marketingu jest tak ogromna, że nie raz i nie dwa kupujemy rzeczy tylko dlatego, że są modne i "na fali", dopiero potem "idziemy po rozum do głowy" :D

      Usuń
  18. Świetny, merytoryczny, wyczerpujący wpis! Ja do tej pory używałam syropu z daktyli, nie wiem czy to dobrze...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, mamy i syrop z daktyli :)
      Szczerze to jeszcze nie natknęłam się na niego !
      No to mam temat, na kolejny post. I chętnie przeszukam Internet, co ma ciekawego na temat tego syropu.

      Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  19. Słyszałam już nie raz o syropie z agawy, ale jeszcze nigdy nie próbowałam. Bardzo dobrze używa mi się miodu i raczej nie szukam na razie zamiennika :) Używam także czasem ksylitolu zamiast cukru :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawie tak samo jak ja, miód na pierwszym miejscu, ksyliotol bardzo często, a cukier sporadycznie, bo czasami braknie innych zamienników, ale też ciasta i przetwory robię z cukrem, mimo, że staram się jak najmniej.

      Usuń
  20. Bardzo fajny wpis. ja osobiście wybieram miód, ewentualnie Ksylitol, zamiast cukru :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa, dodają motywacji do dalszego działania :D

      Usuń
  21. Ja tak ostatnio zastanawiałam się nad Stewią. Mały słoiczek, a'la dżemowy kosztuje chyba ok 9 zł. Więc to jeszcze jest w miarę ekonomiczne. Miodek też sobie używam, bo mam do niego dostęp za darmo. Ale on nie nadaje się do wysokich temperatur, bo traci swoje cenne właściwości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Aniu.
      Miód faktycznie nie nadaje się do wysokich temperatur, można używać zamiast niego ksylitolu, ale też do najtańszych nie należy. Kiedyś uparłam się, że upiekę sernik z miodem zamiast cukru i to była masakra, nie dość że nie chciał się upiec, to jeszcze wyszła z tego ciapowata breja. Od tego czasu nie daję już miodu do wypieków typu sernik, ale do ciastek można dodać, spotkałam się też z piernikiem na miodzie, ale osobiście nie piekłam jeszcze.

      Usuń
  22. Wpis bardzo ciekawy, ale co do merytoryki mam nieco wątpliwości.

    "Rożne badania ujawniły, że gotowy syrop z agawy zawiera wysoki poziom fruktozy, wykazując bardzo wysoki indeks glikemiczny. Ale, zacznijmy od tego, że naturalnie występująca fruktoza jest łatwo przyswajalna w organizmie człowieka, i dodatkowo nie powoduje ekstremalnych skoków poziomu cukru we krwi" - zamiast powoływać się na "naturalność" prościej i dokładniej jest wyjaśnić, że czysta fruktoza ma indeks glikemiczny niższy od glukozy i cukru stołowego, jeden z najniższych dla cukrów prostych i głównie w tego powodu nie wywołuje skoków poziomu cukru, a nie dlatego że jest naturalna.

    "w przeciwieństwie do bardzo przetworzonej fruktozy występującej w niektórych syropach z agawy, która powoduje bardzo niekorzystne skutki zdrowotne. " - jeśli substancja w przetworzonych syropach nadal jest fruktozą, to ma dokładnie taki sam wpływ jak naturalna. Rozumiem że to uproszczenie i chodziło ci ogólnie o mocno przetworzony syrop (który oprócz fruktozy zawiera wiele innych substancji), ale w tym przypadku nadmierne.

    "agawę często przetwarza się przy użyciu genetycznie zmodyfikowanych enzymów" - czego? A to enzymy mają swoje własne DNA?

    "procesów z udziałem kwasów żrących, i filtrujących chemikaliów min : żywice kationowe i jonowe" - żywice używane do hydrolizy są bardzo czystym środkiem, nie zostawiają pozostałości, zresztą zwykle używa się ich do oczyszczania wody.

    "Przetworzona fruktoza - w ciele człowieka - magazynuje się w wątrobie i z czasem prowadzi do otyłości" - naturalna też. Wpływ ma substancja a nie jej "sztuczność". Co podważa wnioski końcowe - bo syrop z ekologicznych gospodarstw też zawiera fruktozę, a ta szkodzi jeśli jest używana w nadmiarze.


    OdpowiedzUsuń
  23. Nigdy tego syropu nie stosowałam, ale skoro jest tak dobry to przy najbliższej okazji go wypróbuję.

    OdpowiedzUsuń
  24. Syrop z agawy niestety nie jest taki zdrowy, można o tym poczytać też tutaj http://www.urok-zycia-alergika.pl/2015/02/syrop-z-agawy-caa-prawda-bez-sodzenia.html

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja używam zamiast cukru lub gdy nie mam miodu ;)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi przemyśleniami, doświadczeniem albo pomysłami. Z pewnością zajrzę na Twój blog i uczynię z przyjemnością to samo.
Blog ma charakter informacyjny, nie zastępuje profesjonalnej porady lekarskiej.
Jeśli podoba Ci się wpis, proszę udostępnij znajomym - Dziękuję.