Burak - charakterystyka oraz zastosowanie - przepis

Udostępnij ten post

Witam.

Magda z bloga Owsianka i kawa zainspirowała atrakcyjnym tematem na październik : "Dary jesieni". Dotąd nie brałam udziału w takich ciekawych akcjach, więc tym bardziej z ochotą, postanowiłam wziąć udział w zabawie.

Z moich obserwacji, z otoczenia i życia i głównie tematów, w których ostatnio się obracam, zauważyłam, że dosyć istotnym lejtmotywem są buraki. Temat mocno powiązany ze sportem i aktywnością fizyczną oraz osobowością.

Ale gdzie tu powiązanie?

Czy burak ma jakieś charakterystyczne cechy?  Okazuje się, że tak są to min. :

  • indywidualność, 
  • usposobienie, 
  • mentalność, 
  • temperament, 
jako przykład posłużę się obrazkiem:

http://potworek.com/obrazki/pokaz/buraki


http://schizykrzycha.pl/0,12,27,0,niespelnione-ambicje.htm











Jak widzicie, od cech charakteru, można dojść do aktywności fizycznej :) 

A teraz już na poważnie. 

Jakiś czas temu wspominałam o sporcie i legalnym dopingu. Każdy sport wymaga jakiejś tam aktywności fizycznej, polegającej na ruchu wykonywanym przez mięśnie. Wiąże się to ze stratą energii i zmęczeniem.

Ale uprawianie sportów ma także pozytywny aspekt. Pomaga utrzymać zdrowie i przedłużyć młodość. Osoby które są aktywne fizycznie zazwyczaj starają się, aby odzywiać się zdrowo. Sport i racjonalna dieta  zapobiega wielu chorobom - min. cukrzycy, miażdżycy, a także wspomaga układ krążenia. Wpływa także korzystnie na naszą psychikę. Podczas wysiłku uwalniają się endorfiny odpowiedzialne za dobry humor i świetne samopoczucie. Poprawia się jakość snu, i łatwiej radzimy sobie ze stresem i depresją.  Jak widzicie, szkoda by było, w ogóle nie ćwiczyć. Bo to same korzystne zmiany dla zdrowia.

 

A jak do tego wszystkiego ma się burak ?

Stare powiedzenie mówi, że cukier krzepi, ale wszyscy wiedzą, że jest ono nieaktualne, dlatego teraz jest nowe -  

 

Burak krzepi !!!

 

 


Zacytuję już to co kiedyś napisałam :
"W zawodowym świecie sportu, doping jest zakazany. Ale być może już słyszeliście, że pijąc świeże, organiczne soki owocowe i warzywne, poprawicie siłę i wytrzymałość. Są już badania naukowe potwierdzające tą teorię. Jedno z takich badań zostało przeprowadzone w 2010 r. w University of Exeter. Naukowcy potwierdzają, że mężczyźni, którzy pili świeży sok z buraków ćwikłowych, mieli lepszą wytrzymałość podczas ćwiczeń. Wyniki badań udowodniły, że picie soku jest bardzo skuteczne w zwiększeniu energii, a także obniżeniu ciśnienia krwi.
Sok z buraków wpływa korzystnie dla zdrowia serca, poprawia przepływ tlenu w mózgu, tym samym poprawia pamięć i zdolność uczenia się. Zwiększenie przepływu krwi i dotlenienie jest niezbędne, aby zapobiec spadkowi funkcji poznawczych, osób powyżej 70 roku życia. Demencja i choroby naczyń w tym wieku to prawie norma. Naukowcy nadal przeprowadzają badania, aby potwierdzić, że zdrowa dieta , w tym picie naturalnych soków z buraków może wpłynąć na poprawę funkcji poznawczych i innych ważnych funkcji mózgu.

Świeże soki owocowe i warzywne to bardzo dobry pomysł, ale nie zastąpią nam stałego pokarmu. Organizm potrzebuje również błonnika zawartego w całych owocach i warzywach.

Jedna filiżanka surowych buraków ma 58 kalorii i 13 g węglowodanów, w szklance soku z buraków jest zwykle około 100 kalorii i 25 g węglowodanów.
Buraki są dobrym źródłem kwasu foliowego, potasu , witaminy C , błonnika,przeciwutleniaczy, a także azotanów.
Inne dobre źródła żywności azotanów to szpinak, rzodkiewka, sałata, seler, kapusta.
A wiecie, że kg buraków kosztuje 1-1,50 zł."


 

 

Dlatego polecam sok z buraków i uważam, że jest prawdziwym darem jesieni. Bez buraka nie ma siły.

 

Aby zrobić sok z buraków, nie potrzeba żadnej większej filozofii :)

Idziemy na lokalny rynek, zaopatrujemy się w ekologiczne buraki, poza tym, tanich jak barszcz .
Myjemy i obieramy kilka. Wrzucamy do sokowirówki lub wyciskarki i mamy przepyszny sok. Można urozmaicić dodając jabłka i marchewkę. Niewielka ilość soli himalajskiej lub kłodawskiej wzbogaci nasz sok dodatkowymi minerałami. Nie wydaje mi się aby trzeba było go dosładzać, buraki i jabłka zawierają sporo cukru w postaci fruktozy. No ale gdy jednak trzeba było - to proszę dodać prawdziwego miodu.



Polecam też zajrzeć na dwa inne blogi, które też biorą udział w tak zacnym wyzwaniu Alejka z przepisamiFood Illustration


Smacznego i na zdrowie.



PS. Obrazki z internetu, podałam linki źródeł, ale gdyby okazało się, że jest coś nie w porządku, proszę daj mi znać.

31 komentarzy :

  1. Planuję zrobić krem buraczany, bo wreszcie przywiozłam sobie z domu blender! :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny pomysł, a zdradzisz przepis? Tylko nie mam blendera :( , ale może coś wymyślę

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdecydowanie buraki polecam. Naturalny kiszony sok, wyciskany na świeżo również lub jako sałatka. Ważne żeby były wolne od pestycydów. Sklep ekologiczny, zaufany rolnik, ewentualnie własna uprawa. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie taki sok często pijemy zimą i jesienią.A z tym wpisem o buraku to chyba trochę telepatia bo ja chcałam pisać o soku z kiszonych buraków,który właśnie dziś zamierzam robić.Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mniam, mniam :) Na weekend jedziemy do domu rodzinnego i już zażyczyłyśmy sobie u mamy (mamusia się stęskniła więc chce nam dogodzić xD) barszczyk z naszych wiejskich buraków. WIEJSKI BURAK jak to brzmi xD

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny wpis! Usmiałam się z obrazków :D a tak na serio - buraki kocham! Pod każdą postacią i jestem szczęściarą, bo mam je z uprawy mojej Mamy :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Ha, ha! Ale fajny wpis ;) Tak z przymrużeniem oka podeszłaś do tematu. Buraki kocham, ale tylko te do jedzenia ;)
    dziękuję za udział w akcji i zapraszam do kolejnej :)

    OdpowiedzUsuń
  8. fajnie opisane, z humorem. Te odznaki mnie rozbawiły :) Ja sok z buraka pamiętam z dzieciństwa, nie wielbię go jakoś szczególnie, ale wiem że jest zdrowy, więc od czasu do czasu piję. Żeby był smaczniejszy trzeba wymieszać z innymi pysznymi owocami lub warzywami.

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam buraki pod każdą postacią - soki, zupy, gotowane. Bastalena miała genialny pomysł z tym wyzwaniem, można poznać wiele inspirujących blogów :) ja walczę w piątek z gruszkami!

    OdpowiedzUsuń
  10. Hehe, fajnie na wesoło to wszystko przedstawiłaś. Lubię sok z buraków, lubię też same buraczki, takie do obiadu, no i sałatki z burakami. Pysznie i zdrowo :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. świetnie napisane, uśmiałam się z grafik :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mi po porodzie szwagierka przyniosła kilka słoików soku z buraków. Ale wtedy jeszcze nie wiedziałam że to był aż taki skarb ☺ Sama też zacznę robić taki soczki.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ale fajne obrazki ;))) Buraki te zjadliwe uwielbiam, tych innych omijam szerokim lukiem

    OdpowiedzUsuń
  14. Odznaki buraka powaliły mnie na kolana ze śmiechu :D Kocham buraczane potrawy, ale sok z buraka jest dla mnie za intensywny. Dotychczas robiłam kilka buraczkowych koktajli i zdecydowanie nie znalazłam nic w moim guście.. za słodko było, może coś bardziej na wytrawnie lub pikatnie by przeszło ?:)

    OdpowiedzUsuń
  15. a ja lubię robić puree z pieczonego buraka i rozwadniać. dodaję cynamon, miód, troszkę soli i jest sok :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Buraki są wspaniałe i warto je propagować, bo mają słaby PR ;o) Też pisałam o burakach i mam przepis na przepyszną sałatkę! Może będziesz chciała spróbować, jest tu: http://silkdressdiet.blogspot.com/2015/07/buraki-na-salony.html
    Pozdrawiam, k

    OdpowiedzUsuń
  17. Też jestem fanką produktów sezonowych. Najlepiej zarówno smakują jak i kosztują ;) Sok z buraka to prawdziwa bobma witaminowa! Jednak przed wypiciem muszę go rozcieńczyć, 100% jest dla mnie zbyt mocny. Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Buraki chyba są trochę niedoceniane przez nas, a to błąd!

    OdpowiedzUsuń
  19. I syrop z buraka jest też bardzo dobry na przeziębienie. Szkoda, że nie mogę znieść ich smaku :/

    OdpowiedzUsuń
  20. Też oglądałam program w którym prowadzono eksperyment na kilkuosobowej grupie kobiet nie ćwiczących na co dzień. Zmierzono ich wydolność przed piciem soku z buraków, a potem drugi raz - po kuracji sokiem (kobiety w czasie kuracji nie ćwiczyły!). Oczywiście wydolność kobiet znacznie wzrosła po kuracji :-)

    OdpowiedzUsuń
  21. A skoro jesien to czas na Robotke! Komitet DezOrg chodzi po zeszlorocznych linkach reklamowych i prosi, chodzcie Robotkowac z nami! Startujemy dzis o 11:11 :-)

    http://jestrobotka.blogspot.de/

    OdpowiedzUsuń
  22. Cześć, :)

    Uważam Twojego bloga za bardzo interesującego i w pełni podziwiam Twoją pracę. Dlatego nominowałam Cię do Liebster Blog Award. O co chodzi z tą nominacją? Z czym się to wiąże? Odpowiedzi na te pytania odnajdziesz wchodząc w poniższy link
    http://zmaganiaaris.blogspot.com/2015/11/podroz-do-mojego-wnetrza.html

    Zapraszam do zabawy!
    Pozdrawiam
    Puella Aris

    OdpowiedzUsuń
  23. Wszystko ekstra, ale teraz zadanie za 100 pkt - JAK PRZEKONAĆ DZIECI DO BURACZKÓW ?
    powodzenia życzę , moje nie skuszą się za nic, nawet "różowa zupa" nie przemawia.
    Z niecierpliwością czekam na propozycje :-D
    pozdrawiam!
    black.elizz

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja pije codziennie rano sok z buraka i marchewki. Czasem dodaje odrobinę imbirku :P

    OdpowiedzUsuń
  25. Zaglądajcie na strony LOSY ZIEMI tam jest m.in. bardzo interesujący dział dotyczący właśnie leków naturalnych. Zróbcie również kiszony barszcz z czerwonego buraka i pijcie. To dopiero prawdziwy probiotyk!. Pisze tam Ori na temat ziół w naszym codziennym życiu.

    OdpowiedzUsuń
  26. Uwielbiam buraki kiszone.... PYYYYCHA

    OdpowiedzUsuń
  27. O tak, buraki są bardzo zdrowe i smaczne

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli podzielisz się swoimi przemyśleniami, doświadczeniem albo pomysłami. Z pewnością zajrzę na Twój blog i uczynię z przyjemnością to samo.
Blog ma charakter informacyjny, nie zastępuje profesjonalnej porady lekarskiej.
Jeśli podoba Ci się wpis, proszę udostępnij znajomym - Dziękuję.